Alla inlägg den 9 november 2007

Av johanx - 9 november 2007 08:59

Visst är det spännande med ord. Hur vi använder dom och vad dom betyder. Ordet har en kraft och förmedlar en bild eller ett budskap och så förstår vi vad den andre menar (förhoppningsvis). Nya ord kan ge nya bilder och därmed förmedla något nytt. Jag har stött på två ord som jag just nu håller på att "smaka". Vad tänker du på när du hör "fnitterkåt"?  Hmmm.. bakgrunde ska ha varit ett tjuvlyssnande av ett telefonsamtal mellan två  personer som med stor sannorlikhet är kära i varandra. Samtalet avlyssnades hos den kvinnliga delen av paret. Hon fnittrade och bubblade för fullt under samtalets gång. Erkänn att det ger en helt ny bild av känslan i samtalet. Det är lite på modet med dessa nya ord. Ofta går det till så att man sätter ihop två befintliga ord och...... vips har man förmedlat något helt annat budskap än var för sig.

I en krönika av min bror läste jag hur han stökade till det för sig när han i en släng av ärlighetstourette slängde ur sig något ärligt på en fest. Det gick stick i stäv med dom flesta andras uppfattning i frågan. Det blev tydligen en livlig diskussion där hamnade i någon slags försvarsställning för sina argument. Men smaka på ordet. Ärlighetstourette. Visst har vi många gånger slängt ur oss något som vi egentligen tycker är rätt men förstått efteråt att..... fan, att jag sa det här just nu. Hur ska jag komma ur det här. Tja... visst är det kul med nya ord.

Ha det gott där ute.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5
6
7
8
9 10 11
12
13
14
15 16 17 18
19 20 21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
<<< November 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards