Alla inlägg under december 2007

Av johanx - 6 december 2007 11:53

För ganska exakt ett år sedan hade jag bekymmer så att jag behövde besöka en läkare. Det var första gången på flera år men jag gladdes åt att det gick fort att få en tid på "min" vårdcentral trots att jag vet att det inte finns någon fast anställd läkare. Den överbetalde stafettläkaren genomförde en ca 4 minuter lång undersökning. Hela hans aktivitet liksom dog när jag nämnde att jag på sommrarna hade problem med allergi.  Man såg nästans hans tankar att "karlfan har allergi, då behöver jag inte undersöka mer utan vi kör på det". Ja... och så fick jag ett recept på medicin för 800 kr och började en behandling som skulle vara i tre månader. Jag kände från början att det "tog" inte när jag använde min dyrt förvärvade medicin. Dessutom blev det jobbiga biverkningar. Ringde till doktorn igen o undrade om det verkligen skulle vara så.... JAAA, gastade han upphetsat. Detta var mycket kända biverkningar så det var bara att köra på med medicinen. Kuren avslutades utan minsta förbättring. Däremot kände jag mig mycket bättre när biverkningarna försvann. Nu är det dags igen. Ska man gå till doktorn igen? Det känns verkligen som om dom kör efter principen att undersöka så lite som möjligt. Jag får fundera på det. Helt klart är dock att jag behöver ha en strategi där jag undviker att berätta en del.....

Ha det gott där ute.

Av johanx - 4 december 2007 21:51

Får man ordna vilka kurser som helst på högskolan? Ja... tydligen får man det. Läste i en lokal nättidning att nu ska det bli en kurs där V75 ingår som en del. Har tidigare hört att man ordnar om svampodling. Det handlar inte längre om kunskap... ur något slags samhällsperspektiv utan om att skit det samma vad kursen handlar om bara man kan få något slags godkännade så det blir en inkomst för skolan. Pengar är alltså vad det handlar om. Visste du att skolan får en slant för varje elev som tas in på en utbildning. Sedan får man en slant för varje elev som är godkänd. Här handlar det alltså om att ta in så många som möjligt och godkänna så många som möjligt. Nu är det alltså dags för skattebetalarna att satsa på en utbildning där V75 ingår.... suck.

Ha det gott där ute.

Av johanx - 3 december 2007 13:23

Jag brukar putsa mina skor. Gillar att dom är rena o fina och för ändamålet har jag inköpt skokräm o borste. Skokrämen har varit den där sorten med en slags svamp i änden på en tub. Man har strukit på krämen med svampen och borstat efter med en skoborste. Jag har i flera år varit missnöjd med skokrämen. Jag inbillar mig att lädret i skon håller bättre om man återfettar skon med hjälp av krämen men den där tubkrämen han mest kännts som att stryka på nog slags svart vätska.

Idag bestämde jag mig för att reda ut saken. Tog ett allvarligt snack med en skoförsäljare i stan som jag har ett visst förtroende för efter ett antal skoinköp. Det visade sig att det finns åtminstone två sätt att se på detta med skokräm. Den där tubkrämen är en slags nödkräm. Den innehåller mycket lösningsmedel och ska bara användas ibland när man har bråttom och inte har tid att putsa skorna mer än som hastigast. Lösningsmedlet torkar ut lädret och på sikt så minskar man skons livslängd.

Men va fan, här har man stått o gnidit och kämpat med skorna och egentligen har man gjort sitt bästa för att dom ska ta slut så fort som möjligt. Varför har inte skomannen upplyst mig om det? Nu slog jag till och köpte en klassisk burk med skokräm. En sådan där som svenska försvaret har haft dom sista 40 åren. Skomannen förklarade att just den krämen skulle jag ha om jag var beredd att lägga en stund på att putsa skorna. Den hade motsatt effekt mot tubkrämen. D v s att den skyddade skon och förlängde livslängden....

Ha det gott där ute.

Av johanx - 2 december 2007 22:42

Så var då denna dag till ända. Ska slappa en stund framför tv:n innan det blir sängen. Den känns lite tom helgen när man tänker efter. Visst var det bra att jag blev klar med reflektionsprotokollet men..... idag har jag inte gjort något som jag kommer att komma ihåg. Ingen känslomässig del som jag kommer att tänka tillbaka på. Men sådana dagar  måste också finnas.

Ha det gott där ute.

Av johanx - 1 december 2007 17:36

Jag är lycklig.... Brynäs vann med 10-2 mot Södertälje...

 Ha det gott där ute.

Av johanx - 1 december 2007 17:23

Obarmhärtigt så går tiden allt närmare jul. Det märks på olika sätt. Det kanske är tidens anda som gör att det syns allt starkare i stadens centrum. Dom senaste åren har det pyntats och grejats mer o mer. Det går inte att undgå att reflektera över hur stora brister det finns i kommunen. Personal i små slimmade grupper jobbar så dom blir sjuka. Skolor där elever inte får det stöd dom behöver för det ska sparas någon krona. Byggnader som förfaller o s v. Då blir det märkligt hur man inför påsken kan sätta upp tjugotusen färgade kalkonfjädrar i en massa träd i centrum. Ett stort antal personal från tekniska kontoret ägnar veckor åt att klättra i träd. Med hjäl div bilar o annat så kommer dessa fjädrar upp. Ja.. och sedan ska ungefär samma mängd personal plocka ner skiten. BEHÖVS DET.... finns det inget nödvändigare att lägga pengarna på. Trenden fortsätter. I min stad finns en stor rondell. Igår när jag åkte hem så hade man tänt hundratals maschaller. Vad har det kostat? Läser till min förtvivlan att man kallar ut anställda med övertidsersättning o helgjour att tända lika många på lördag o söndag också. Kan det vara rimligt när byggnader och personer far illa i kommunen. Vem fan har bett om hundratals maschaller?

Ha det gott där ute.

Av johanx - 1 december 2007 15:38

Det går trögt med skrivandet på mitt reflektionsprotokoll. Jag har kanske skrivit 30% av det jag behöver skrapa ihop. Det är koncentrationen som brister... hittar på en hel del för att inte behöva sitta vid bordet och skriva. Det blir en sväng o skotta snö....  en kopp kaffe.... en koll på tv o s v. Just nu är jag helt fångade vid webbradion där jag lyssnar nät Brynäs spelar skiten ur Södertälje. Sködda gjorde första efter 18 sekunder. Nu står det 3-1. Det känns gott i ett prövat Brynäshjärta. Det är snart slut på första perioden.

Ha det gott där ute.

Av johanx - 1 december 2007 10:44

Det är den första december... herregud vad tiden går. Det är ett begränsat antal dagar kvar till jul. Jag kan inte säga att jag ser fram emot den helgen. Jag har tidigare känt mig ensam i den känslan men men enligt min vetenskapliga omröstning på denna blogg så finns det några nissar o nissor som känner samma sak. Det vräker ner snö där jag bor i Dalarna. Det har faktiskt snöat ovanligt mycket i år. Här han man förhoppningar om div växthuseffekter och så blir det såhär.... Förresten, läste du Birger Schlaugs debattsida i aftonbladet i torsdags (tror jag att det var)? Det var jättebra. Han pratar om att han har shoppat så mycket att han fått symtom. Nu befinner han sig i sista stadiet av någon form av shoppingdepression där han i sitt sista andetag konstaterar att han blev inte lyckligare.

Tiden går även idag. Jag måste samla ihop mig och borra ner mig i ännu en helg av skolarbete. Det ska skrivas ett reflektionsprotokoll. Dagens ämne är tankar om försäkringskassans arbetsträning.

Ha det gott där ute.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16
17
18
19 20 21
22
23
24 25
26
27
28 29
30
31
<<< December 2007 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards