Alla inlägg den 6 augusti 2007

Av johanx - 6 augusti 2007 22:17

Under min resa till Värmland fanns det gott om tid att fundera över olika frågor. T e x om detta med olika märkningar på mat. Det är bra att det på olika sätt blir fokus på om djuren har det bra och om maten odlas utan gifter MEN.... i mitt bakhuvud dök två saker upp. Dels att kor fiser... släpper väder... ja du förstår.. Det är förståss ingen nyhet men att all denna metangas går vidar upp i atmosfären och bidrar till växthuseffekten hade jag inte klart för mig. Det andra som dök och som jag också hade läst i en tidning var att om man lägger ett kilo kokött på grillen så har det under hela produktionskedjan släppts ut så mycket koldioxid så att det motsvarar 30 mil körning med bil (eller om det var 60 mils körning.... minnns inte riktigt). Då har vi ett senario vi kan lägga ihop. Här står det en ko och släpper ohyggligt med väder under flera år för att bli fullvuxen. Hela transportapparaten tar vid och kör detta kött  land o rike runt till div slakterier och köpcentra. Där åker familjen X och handlar flera mil för att köpa billigt kött. Dom känner ansvar och väljer ett kött som någon klämt dit ett märke på. När dom grillar på kvällen så känner dom att NU vi tar ansvar för miljön. Konfan var ju kravmärkt. Kan detta var bra....? Måste funder  lite.

Ha det gott där ute.


Av johanx - 6 augusti 2007 16:56

Då har jag då återvänt till civilisationen o Dalarna igen efter att besökt Värmland och Karslstad. Det blev en o annan shoppingtur där och var man än kom så kändes det som om man var i Norge. Den vackra stugan jag bodde i saknar varmvatten. Det var planerat med bad men vädret gjorde att det blev inställt. Vi hade bara en ispik så den fick min kompis ta. Vi hade ett mycket grundligt resonemang om Kravmärkning o pellet som jag tänkte återge här menförst måsta jag samla ihop mig lite.

Ha det gott där ute.

Ovido - Quiz & Flashcards