Alla inlägg den 13 augusti 2007

Av johanx - 13 augusti 2007 21:52

Behövs kultur i våra liv? Se där en fråga att fundera över. Det finns säkert inget exakt svar. Inget facit att titta i och det kanske till och med är så att vi menar olika saker när vi tänker på kultur.

Behöver vi saker som berör oss? Som vi känner är viktiga för oss? Där tror jag dom flesta svarar ja utan att fundera särskilt mycket. Det är klart vi vill blí berörda. Vissa blir det tex genom hockey andra genom något annat. Vad skulle du tänka om din dotter/son kom hem o sa att jag vill bli vissångare? Eller diktare... är det ett riktigt jobb? Kan man leva på det?

Man kan alltid diskutera om opera är kultur men nu går det föreställningar i Dalhalla. Fantastiska föreställningar av världsberömda uppsättningar men för vem? Dom flesta platser kostar 750 kr styck. Om man t e x är en familj på två vuxna och två barn så kostar det ca 2200 kr att sitta några timmar i gruvhålet och få lite kultur. Ok... det en fantastisk scen med otrolig atmosfär men för vem? Kan det vara så att Dalhall faktiskt riktar sig till en "rikare" publik? Dom spenderar mer pengar... det blir liksom enklare. Det är för mycket pengar för en vanlig familj. Då får man välja bort andra saker att göra på semestern. Jag tror att en kultur som inte har sina rötter i dom breda massorn riskerar att dö. Penganissarna hittar snart andra saker att roa sig med. Vad är nästa steg? Blir det som i hockey arenorna att det blir VIP-loge med liten konjak till kaffet?

Ha det gott där ute.

Av johanx - 13 augusti 2007 09:26

Så var man då tillbaka på jobbet. En arbetskamrat kom lite senare o tittade inpå mitt rum. Hon skojade lite o sa att det ser ut som om jag hade setat hela sommaren i stolen. Ja... efter några timmar så börjar div saker "krypa på en igen". Att man ska ta tag i det och det... Nåja, det känns ganska ok att börja igen. I mitt jobb behöver jag ha koll på vissa saker så jag var in en sväng på arbetsförmedlingens hemsida. Så att dom sökte massa liftskötare och skidlärare m m. Det känns om om hösten snart är här...

Ha det gott där ute.

Ovido - Quiz & Flashcards