Alla inlägg den 24 juli 2007

Av johanx - 24 juli 2007 16:27

Har pratat med min yngsta dotter. Hon ska sova borta igen i natt. Sommarlov och tonårig = helt gräns o strukturlöst. Helt plötsligt kan det bara uppstå fotbollsfest. Som en slags blixt från klar himmel uppstår ett hundra procent måste. Det är som om jordens mitt utgår ifrån tonåringen och det som händer i övrigt i dess omgivningar ska inrättas efter det. Tonåringen har heller ingen känsla att hon ingår i något som helst socialt system.... där någon är äldre än 20 år. Det finns inte den omvärldsanlys som tonåringen gör. Hjärnan på tonåringen belastas med ett framtidsperskektiv som är minst en timme långt.

Jag hoppas skolan startar snart. Den 20 aug återgår livet till något som blir något mer förutsägbart.

Ha det gott där ute.

Av johanx - 24 juli 2007 09:42

Jo... vi var alltså till Stockholm igår jag o mina barn. Jag vet inte för vilken gång i ordningen det var. Vi har haft myket trevligt i den kungliga huvudstaden. Men var sak har sin tid och därför var det inte helt givet att vi skulle göra det ännu en sommar men så blev det i all hast. Vad ni än gör åk inte dit en måndag. Måndagen är någon slags allmän vilodag för massor av museum. Jag fick det klart för mig då jag på nätet letade efter saker vi skulle kunna göra. Jag hittade några ställen som var öppna som jag trodde kunder roa barnen. Det blev bestämt en utställning om Anne Frank i gamla stan. Väl där var det bara att konstatera att uppgifterna var fel. Även här var det stängt på måndagar. Nåja, vi var nära slottet så vi rusade dit för att se vaktparaden. Det hade fllera gjort före oss. Två hundra japaner hade kommit på samma tanke. Normalt sett är inte två hundra japaner ett problem eftersom medellängden (sett till dess japaner jag hade framför mig) är klart kortare än en nordeurope. Men nu hade Niagarfallet börjat. Det regnade ordentligt. Vad tror ni man ser igenom två hundra japanska paraplyer? Inte särskilt mycket. Men vi hörde........ suck.

Dagen avslutades helt hysteriskt i affärer. Försökte själv hitta några skjortor. Det var rea på alla stora varuhus men... Jag menar här kostar en skjorta som är välsydd men ser ordinär ut mellan 1999-1500 kr. Med ett extrapris kanske det hamnar under 1000-lappen. Känlsan inför köpet går från något typ av brutalrån till (tack vare rean) något slags lightrån.  Nu fanns det billigare skjortor på andra ställen men det fick vara. Min shoppingrunda blev synnerligen lyckad. På Sveriges bästa musikavdelning för klassisk musik fick jag fatt i fyra skivor av Mozart. Det blev 16 helt nya stycken. Fantastiskt. Jag har massor av Mozart men att få 16 nya stycken i "en smäll" känns nästan övermäktigt. Jag kommer att ha att lyssna in mig på under hösten.

Ha det gott där ute.

Ovido - Quiz & Flashcards