Alla inlägg den 30 juli 2007

Av johanx - 30 juli 2007 21:56

Idag har jag roat mig med att ringa runt till olika elbolag för att få till ett nytt avtal på mitt elpris. Sverker har ju sagt att man ska göra det. Efter några telefonsamtal konstaterar jag att det är en fullständigt meningslös syssla. Det är ungefär som när man ska tanka. På bensin heter det ju att det är fri konkurens men hur fan kan bensinen kosta ungefär lika på alla stationer? Hur kan alla bolag har ungeför samma omkostnader så man måste ta ut samma pris? Nåja, efter att ha prutat fram o tillbaka så var det dags att sätta sig med miniräknaren o summera. Att välja det ena elbolaget före det andra skulle första året innebära en besparing på 6 kr. Det andra året skulle "vinsten" springa upp i ytterligare 244 kr. Suck. Mest härjade jag på telefonen med Vattenfall. Jag vet ju att dom gjorde sådär 25 miljarder i vinst förra året men... det gick fan inte att pruta en krona. Kvinnan babblade på om kostnaders för utsläppsrätter o s v. Jo.. men nog ser Vattenfall till att behålla sina vinstmarginaler.

Det är lite så att man får välja avtal på hur man vill bli rånad. Ockerfirmorna har olika längd på blåsningen. Alltid med en säker marginal för firmans skull. Jag blir så trött...

Ha det gott där ute.

Av johanx - 30 juli 2007 10:45

Tänk vad många möten man är med på under en dag eller en vecka. Möten med andra människor där man ska växla några ord eller prata med en lång stund. Tänk... hur olika det känns före o efter dessa möten. Vissa ser man verkligen fram emot att få möta. Det kan vara ett kort möte men ändå känns det så trevligt att det ska ske. Vissa... blir man nästa orolig av att möta. Man vill verkligen inte. Försöker planera samtalet så det ska bli kort. Går gärna en omväg så man slipper träffa personen om det är möjligt. Vad är det som gör att vissa personer ger en energi och andra gör en totalt energilös? Vad väcker dom hos mig som gör att jag känner sådan ovilja att träffa personen? Hm.... tål att tänka på.

Ha det gott där ute.

Ovido - Quiz & Flashcards