Direktlänk till inlägg 29 juli 2007

Leksands Paris Hilton?

Av johanx - 29 juli 2007 10:55

Efter oerhört viktiga inköp på Claes Olsson och Leksandsbröd så närmade vi oss målet för vår utflykt, nämligen Hildasholm i Leksand. Det var den kände ? Axel Munte som 1907 gav en morgongåva till sin 20 år yngre fru som var bördig från England där hon i huvudsak bodde. Stället blev mer som en sommarstuga. Hilda samlade konst o saker från europa och forslade till Leksand. Det är naturligtvis märkligt att i början på seklet fanns det en internationell jetset dam i Leksand. Hon levde enkelt där på sommrarna med endast fem tjänare. Som vanligt blir jag nyfiken på vem hon var som människa. Något arbete hade hon självklart inte. Hon hade en oändlig massa tid att ta död på... så hon började böka i jorden. Olika trädgårdar växte fram runt huset. Man undrar ju kanske om det verkligen var hon själv som bökade eller om det var dom fem tjänarna som gick omkring med ryggont hela sommrarna. Hon måste ha varit en udda personlighet i Leksand  i början på seklet. Likt en Paris Hilton "gled" hon liksom lite ovanpå.

I vanlig ordning roade jag mig också (det gäller att få valuta för pengarna) att fundera över guiden. Jag blir allt mer säker på att det finns någon slags guidkriterie att man ska var så torr som möjligt för att få jobba som berättare. Denna skinntorra kvinna var i 55-årsåldern. Grått hår naturligtvis och för korta byxor. Den övre delen var någon slags stärkt säck som stod ut över den späda kroppen. Det berodde säkert inte på att hon var stelopererad i ansiktiet att några leenden inte förekom under turen.  Nåja, det är ändå värt ett besök om du har vägarna förbi.

Ha det gott där ute.

 
 
Erika

Erika

29 juli 2007 11:36

Intressant läsning det du skriver om här. Det har alltid funnits fina damer som inte vill smutsar ner händerna. Paris Hilton finns i många skepnader. Pengar föder mycket ibland oss människor.

Om pengar, tjänare skapar lycka, enligt mig...nej det gör det inte. Det är det lilla i livet som ger oändligt mycket mer. Där kan inga pengar i världen mätar sig!

http://ericha.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av johanx - 29 september 2011 10:43

På lördag ska jag fiska med min kompis. Det blir en mycket trevlig dag. Framför allt om det blir fint väder. Vi har inte lika mycket kontakt sedan vi båda har "gått in" i en relation. Ni får hålla tummarna att vi får någon fisk. ...

Av johanx - 23 september 2011 11:07

..... det var ett tag sedan jag skrev något här. Visste inte att min blogg ens fanns kvar. Får ta mit en funderare om jag ska ta vid där jag slutade.... ...

Av johanx - 19 april 2008 07:47

Jaha, då var det lördag igen. Jag har lite planer. Först ska jag fixa lite i trädgården innan jag ska skjutsa min dotter till bussen kl 11,30. Hon ska på något slags jätte-konfrimation-fest i Västerås. Själv åker jag till mina föräldrara och hugger v...

Av johanx - 17 april 2008 10:45

Det har blivit dags att redovisa den undersökning som jag haft på min sida. Det visade sig att 211 personer svarat ja på fråga om man tycker att det är bra med tak på bostaden. 23 personer tycker det skulle var roligt att pröva utan tak. 276 tycker...

Av johanx - 16 april 2008 21:41

Hallå där kära vänner. Idag ringde en kompis till mig o undrade om jag helt lagt av med att skriva i bloggen. Nja... jag gav upp  därför att det inte gick att spara lite längre inlägg. Kanske är det bättre nu? Kanske ska man göra ett försök igen? Ja....

Ovido - Quiz & Flashcards